Your temporary guide to Eindhoven
- Campagne
-
De vraag
Hoe kunnen we zowel fysiek als online op een duurzame manier informatie verstrekken aan city explorers?
-
Onze oplossing
Een beperkte oplage van een herbruikbare gids: your temporary guide.
In cijfers
- 108 tips van locals
- 20 Instagram guides
- 26.249 online clicks
Strategische lijn
Deze case past binnen onze strategische lijn: “Verduurzaming van toerisme”.
Bekijk strategieDe verduurzaming van toerisme is een belangrijke strategische pijler binnen citymarketing en onze bedrijfsstrategie. Dat betekent dat we actief verkennen en werken aan hoe we een bezoek aan Eindhoven kunnen verduurzamen. We hebben al meerdere maatregelen doorgevoerd, waaronder een nieuwe geografische focus op maximaal 300 kilometer rondom Eindhoven, om zo vliegbewegingen te beperken. Maar duurzaam toerisme is véél meer dan dat. Het gaat namelijk niet alleen om het ecologische aspect van de term duurzaamheid, ook economische en sociale verduurzaming spelen mee.
Nieuwe focus
Met een nieuwe focusgroep (straal van 300 kilometer = Nederland, België, Duitsland), is het aan ons de taak om Eindhoven als bestemming onder de aandacht te brengen bij (potentiële) bezoekers en hun keuzes tijdens de trip te verduurzamen. Onze doelgroep ‘city explorer’ heeft een bovengemiddelde interesse in design, innovatie en creativiteit en zijn zelfbewust over reizen en de impact ervan. Online maken ze kennis met de stad via onze kanalen thisiseindhoven.com en @eindhovencity (organisch en paid), maar offline touchpoints werden met het oog op duurzaamheid stopgezet. Dat terwijl uit onze onderzoeken bleek, dat er een dringende behoefte is aan fysieke houvast tijdens een bezoek.
Your temporary guide
Voorheen ontwikkelden we fysieke stadsgidsen met de highlights van het seizoen. Door het ontwerp (eenmalig gebruik) en de houdbaarheidsdatum van de content, pasten deze gidsen niet langer in onze strategie. Daar moest iets op worden gevonden: hoe zorgen we dat we op een duurzame manier, in de breedste zin van het woord, voldoen aan de behoefte van de bezoeker? Zo kwam Your Temporary Guide to Eindhoven tot leven: een herbruikbare gids (ecologisch), met meer dan 100 lokale tips & ondernemers (economisch) niet om te bewaren als ‘souvenir’, maar om door te geven aan de volgende Eindhoven-explorer, inclusief ‘eigen’ tip (sociaal).
Het belangrijkste middel van de campagne is de hardcover guide: Your temporary guide to Eindhoven. Duurzaamheid speelt hierbij niet alleen een rol bij het materiaalgebruik, de duurzame mentaliteit zit namelijk ook verweven in de inhoud. Op ecologisch gebied door het ‘doorgeefconcept’ prominent toe te lichten in de gids en speciale pagina’s te wijden aan groene activiteiten en hotspots in Eindhoven. Op economisch gebied door alleen lokale ondernemers uit te lichten. Als laatste tikken we het sociale aspect van duurzaamheid aan door de keuze voor uitsluitend tips van locals, het fotoarchief bestaande uit foto’s van bezoekers en het gastenboek, waar bezoekers hun tips achter kunnen laten voor de volgende city explorer.
1 fysieke, 20 online
Om ervoor te zorgen dat de stadsgidsen daadwerkelijk worden teruggebracht, hebben we op plekken waar bezoekers zich bevinden, waaronder Eindhoven Centraal en in hotels, displays met uitleg geplaatst waar de cityguides gepakt en ook weer teruggezet kunnen worden. Zijn de gidsen op? Dan kunnen bezoekers ook online uit de voeten met de Instagram-gidsen. Deze vinden ze via de QR-codes op de displays en bij locaties zonder display via 3D-geprinte vibes (Eindhovens beeldmerk). De thema’s van deze gidsen zijn afgestemd op de thema’s in de fysieke gids en de thema’s die in lijn liggen met de stad én de behoefte van de bezoeker. Daarnaast is de gids zowel geschikt om on the spot te gebruiken (restaurants, activiteiten etc) of ter voorbereiding op een citytrip (tips voor een duurzaam bezoek, overnachten, vervoer).
Samenwerking
De fysieke guide is naar ontwerp van George & Harrison en kun je vinden in de displays van studiotienvier op acht verschillende partnerlocaties.