The Sound of Eindhoven
- Campagne
New York heeft ‘Empire State of Mind’; wat is het Eindhovens equivalent? In 2021 konden Eindhovense muziekmakers, producers én fanatiekelingen meedoen in de race voor de enige echte Eindhoven anthem. De campagne ‘The Sound of Eindhoven’, ontwikkeld door Eindhoven365 en creatief bureau Edhv, moest de lokale muziekscene een boost geven ten tijden van de coronapandemie.
Spotlight op de Eindhovense muziekscene
Tijdens de pandemie konden geen concerten en muziekevenementen worden gehouden, maar de creativiteit en energie in de stad stroomden nog steeds. Deze campagne moest de lokale muziekscene een boost geven en iedereen met liefde voor de stad werd uitgenodigd een eigen nummer in te zenden. Eindhovense muziekmakers, producers en fans gingen massaal aan de slag met hun ode aan Eindhoven. Om tot een winnaar te komen gingen alle tracks eerst langs een achtkoppige jury. Onder andere Jos Feijen (directeur de Effenaar), Frank Veenstra (artistic manager van het Muziekgebouw) en stadsdichter Iris Penning schoven aan.
Effect & resultaat
Er kwamen meer dan 100 inzendingen binnen, volledig geproduceerd en opgenomen. Deze tracks konden door iedereen worden beluisterd op een aparte Soundcloud campagnepagina, waar in totaal meer dan 72.000 luistersessies werden gemeten. Tijdens de stemperiode moedigden artiesten en bands hun fans en volgers aan om hun stem uit te brengen, wat leidde tot meer dan 8.000 publieksstemmen. Tegelijkertijd kwam er een expert jury samen om hun favoriet te bepalen.
Muziekevenementen kunnen helaas niet doorgaan, maar de creativiteit en energie stroomt nog steeds.
Liveshow
Dit leidde uiteindelijk tot een jury top 5 en een top 5 van het publiek. De acht artiesten werden uitgenodigd voor een live finale show in de Effenaar. De finale werd gepresenteerd door de bekende Nederlandse artieste (en zelfbenoemd Eindhoven fan) Candy Dulfer, voor een live online publiek. Hangmat kreeg met 'Lichtjesroute' de meeste stemmen van het publiek en Jasmijn, een jonge singer-songwriter uit Eindhoven, werd met haar lied ‘Doemijdanieaan Man’ door de jury gekroond tot trotse winnaar. De prijs bestond uit de winnende track op vinyl, een videoclip, € 1.000,- en een 3D-gedrukt exemplaar van een Eindhoven vibe. Bekijk de videoclip van Jasmijn hier:
De campagne leverde een nominatie op voor een internationale City Nation Place Award, in de categorie ‘Best Citizen Engagement’.
Share the Vibe
‘The Sound of Eindhoven’ is een verlengde van de ‘Share the Vibe’ campagne, dat in 2021 haar jubileum vierde. Sinds 2016 worden creatieve makers benaderd om een ode aan de stad én de makers te brengen. Dat doen ze met behulp van de ‘vibes’ uit het beeldmerk van de stad. Met ‘The Sound of Eindhoven’ was het de beurt aan de muzikale talenten.
De campagne vormde mooie samenwerking met lokale partners als Muziekgebouw, de Effenaar, Dynamo, Popei, Rock City Institute en Stichting Cultuur Eindhoven.