Koningsdag 2021
- Ondersteuning
Toen Koningsdag vanwege de coronamaatregelen in het water dreigde te vallen, werd er gezocht naar een nieuwe stad die technologisch in staat zou zijn om de jaarlijkse festiviteiten op unieke wijze (online) te organiseren. Eindhoven, bekend om technologie, design en kennis, werd gevraagd om gaststad te zijn en de koninklijke familie te ontvangen.
KennisMaken
De opdracht aan de stad luidde om niet alleen het evenement, wat op de nationale televisie uitgezonden zou worden, vorm te geven, maar ook om een online programma te creëren wat mensen op zou roepen om op een veilige manier Koningsdag te vieren. Dit heeft uiteindelijke geresulteerd in een dagvullend programma met het thema 'KennisMaken', waar vanuit Eindhoven365 een bijdrage aan is geleverd.
Live uitzending
Om de dag zo veilig mogelijk te laten verlopen viel de keuze op High Tech Campus Eindhoven. Hier werden Koning Willem-Alexander, Koningin Máxima en de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane door de gemeente Eindhoven ontvangen in een studio waar een groot deel van het Koningsdagprogramma werd ingevuld. Dit bestond onder meer uit een kookles van sterrenchef Dick Middelweerd en food designer Annelies Hermsen, rijden in een virtuele Formule 1-race en een unieke voorstelling van muziek, dans én drones.
Eindhoven365 maakte deel uit van het Koningsdag 2021 communicatieteam
Communicatie & content
Eindhoven365 maakte deel uit van het communicatieteam dat werd samengesteld om Koningsdag 2021 in goede banen te leiden. Samen met dit team hebben we een communicatie- en contentplan ontwikkeld, waar ook de online programmering onder viel. Hierop ontstond het idee een online festival te organiseren, inclusief timetable, waarop mensen konden zien wat er te doen was in welke online kamer.
Thema & programma
De inhoud van het festival werd verdeeld over vijf thema’s, met allen een eigen doelgroep. Hierbij werd ook een eigen KennisMaker aangehaakt: Mike Weerts (Oranjefan), Lily Tjon (Eindhoven Explorer), Gisèle Mambre (designliefhebber), Tessa Hartjes (tech lover) en Björn van der Doelen (feestvierder). Op basis hiervan werden online activiteiten georganiseerd, waaronder de succesvolle Designloterij in samenwerking met Sectie-C, een knutselcursus samen met de Ontdekfabriek, een live stadstour met behulp van WithLocals en een documentaire over de Impromptu Graduation Show bij de Kazerne.
Campagne
Met onze ervaring, inzichten en netwerken hebben we mede aan de basis gestaan van de huisstijl. Dat gold voor de website Koningsdageindhoven.nl en de bijbehorende uitingen. Creatief bureau HeyHeydeHaas heeft een herkenbare basis neergezet die ook in citydressing (banieren, vlaggen etc.) uitgewerkt is. Zo was de stad, ook tijdens beperkende maatregelen en zónder fysieke activiteiten, een feest om in te zijn.
De eerder genoemde vijf doelgroepen vormden tevens de basis van een online campagne. Deze werd ingezet om online Koningsdag bezoekers verder te enthousiasmeren. In meerdere fases, gedurende een periode van ongeveer twee maanden, werden de doelgroepen met inhoudelijke en relevante content geactiveerd op Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube.
Samenwerking
Eindhoven247 zorgde voor de uitvoering van productie en programma. Eindhoven365 heeft gedurende het project intensief samengewerkt met onder andere HeyHeydeHaas (huisstijl), Yellowhawk (campagne), Blickfänger (video), Nadia ten Wolde (video).