Case

Eindhoven Exchange

  • Campagne
Eindhoven Exchange

Tijdens Dutch Design Week 2019 heeft Eindhoven365 in samenwerking met Dutch Design Foundation (DDF), Design Academy Eindhoven (DAE) en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) de eerste editie van Eindhoven Exchange gelanceerd. 25 internationale talenten werden gekoppeld aan een slaapplek bij lokale (Industrial) design studenten en leerden in drie dagen de designstad Eindhoven kennen.

Oproep

Lokale én internationale design netwerken van Eindhoven365 en partners werden in aanloop naar de campagne ingezet om aanmeldingen te genereren, zowel voor slaapplekken als internationale deelnemers. Uiteindelijk hebben deze oproepen geleid tot 25 perfect matches, die op basis van design disciplines, leeftijd en studie tot stand zijn gekomen. De internationale talenten kwamen uit onder andere Londen, Parijs, Kopenhagen, Oslo, Helsinki en Abu Dhabi.

Eindhoven Exchange tour
Eindhoven Exchange groep
    Rondleiding over het Campinaterrein - Nadia ten Wolde Groepsfoto - Nadia ten Wolde

Intensief programma

De in totaal vijftig lokale en internationale deelnemers werden drie dagen lang ondergedompeld in een intensief programma. De dagen werden gestart met inhoudelijke ontbijt talks, gevolgd door site visits bij o.a. DAE, TU/e, Van Abbemuseum, Campina terrein en Strijp TQ. Overdag kregen de deelnemers ruimte om de Dutch Design Week en de stad op eigen houtje te ontdekken, om de avonden af te sluiten met gezamenlijke diners en op de donderdagavond zelfs een feest in het KEIBLACK pop-up café in Brandstore Eindhoven.

Eindhoven Exchange feest
Keiblack Café in Brandstore Eindhoven - Nadia ten Wolde

Effect

Edwin Blok-van Enck, vanuit Eindhoven365 mede verantwoordelijk voor Eindhoven Exchange, kijkt terug op een succesvolle, eerste editie. “We kregen van veel deelnemers te horen dat ze verrast waren door het aanbod van Eindhoven. Daarnaast hoor ik nu al verhalen van studenten die intensief contact hebben en dat is natuurlijk het doel van dit project. De slaapplaats is alleen maar een mooi begin om ervaringen en kennis uit te wisselen.”

Casevideo door Blickfänger