Eindhoven Design District
- Ondersteuning
Eindhoven barst van het ontwerp! We hebben events als Dutch Design Week, maar ook talentvolle ontwerpers, inspirerende exposities, creatieve districten en innovatieve bedrijven. Onder de noemer Eindhoven Design District maken we al dit design zichtbaar en beleefbaar, en stimuleren we nieuw ontwerp in de stad. Daarvoor werken we samen met gemeente Eindhoven en Dutch Design Foundation. Wij zijn verantwoordelijk voor alle contentmarketing van Eindhoven Design District. Het project krijgt subsidie vanuit Regio Deal Brainport Eindhoven.
Aanbod Eindhoven Design District
We zetten projecten, ontwerpers, objecten en locaties in de spotlights. Deze plekken, objecten of projecten staan symbool voor de grote meerwaarde van ontwerp en het rijke aanbod van design in Eindhoven. Zo draagt dit aanbod bijvoorbeeld bij aan de toekomst van de stad, biedt het een innovatieve oplossing voor een actueel probleem, daagt het ons uit om op een andere manier naar maatschappelijke vraagstukken te kijken, of maakt het design toegankelijk voor een brede doelgroep. Hierbij kijken we verder dan alleen maatschappelijk relevant design, want soms is design vooral mooi of verrassend.
Branding Eindhoven Design District
In samenwerking met ontwerpbureau George&Harrison ontwikkelden we een nieuwe huisstijl voor EDD. Deze uitgesproken huisstijl is gebaseerd op de huisstijlkleuren van de coalitiepartners. Gemeente Eindhoven-rood, Dutch Design Foundation-blauw en Thisiseindhoven-roze. Deze combineren we op diverse manieren, waardoor opvallende combinaties ontstaan. We gebruiken het stoere Eindhoven-lettertype voor een sterk typografische stijl. In de fotografie staan vooral mensen die design beleven centraal.
Eindhovendesigndistrict.com
We ontwikkelden een projectwebsite voor designers en andere stakeholders, waaronder bestuurders, projectontwikkelaars en innovatiemanagers. George&Harrison ontwierp de website, Jeroen Braspenning verzorgde de ontwikkeling. Op deze projectwebsite lichten we Eindhovense designprojecten met een focus op maatschappelijke en/of stedelijke ontwikkeling uit. Doel daarvan is bezoekers verdiepende achtergrondinformatie te bieden en ze te inspireren en enthousiasmeren om ontwerpers in te schakelen voor hun uitdagingen. Deze website is praktisch en zakelijk. Een soort online brochure voor zakelijke doelgroepen.
Onder de noemer EDD maken we al dit design zichtbaar en beleefbaar, en stimuleren we nieuw ontwerp in de stad
Storytelling op Thisiseindhoven.com
We verwijzen voor storytelling door naar een EDD-themapagina op Thisiseindhoven.com. Hier vinden mensen een overall impressie van het designaanbod in de stad, achtergrondinformatie, routes en teasers naar diverse content. Dit is de laagdrempelige etalage voor inwoners en bezoekers aan de stad. Maar ook zakelijke relaties kunnen hier in vogelvlucht een beeld krijgen van het aanbod.
Route-app
Speciaal voor Eindhoven Design District ontwikkelden we samen met Localyse een webapplicatie voor routes. Deze app werkt zowel op mobiel als op desktop. Bezoekers kunnen hiermee straks diverse ontwerproutes door de stad volgen. De eerste route is al live, dit is een route over Strijp-S, Strijp-T en Strijp-R. Het idee achter de route is dat je niet alleen langs expositieruimtes en designobjecten in de openbare ruimte loopt, maar ook een kijkje achter de schermen krijgt op plekken waar je normaal niet mag komen. Daarvoor maakten we diverse video’s in samenwerking met Blickfänger. Bekijk bijvoorbeeld die van Broeinest, Studio RENS, en Scheublin & Lindeman.
Routemarkers
Eindhoven barst van het ontwerp ... als je weet waar je moet kijken. Om bezoekers daarbij te helpen, komen er volgend jaar op diverse plekken in de stad markeerpunten. Via deze markers leren bezoekers meer over bijzondere designobjecten, nemen ze een kijkje achter de schermen bij creatieve broedplaatsen en maken ze kennis met ontwerpers in de stad. Zo maken we ontwerp in Eindhoven zichtbaarder en beleefbaarder.
Een ander speerpunt van EDD is het stimuleren van ontwerpkracht. Daarom vroegen we twee ontwerpers om een voorstel te maken voor de markers. We kozen voor het ontwerp van Thijs Gilde van Studio Guilty. Thijs maakt gebruik van een mix van geborsteld staal en ge-3D-print beton van Beamix. De komende maanden werkt hij zijn ontwerpen verder uit.
Podcast De Tekentafel
Samen met World Design Embassies en Blickfänger maken we een maandelijkse podcast over ontwerpkracht: De Tekentafel. Hoe haal je het meeste uit een traject met ontwerpers, wat maakt een succesvolle samenwerking en wat voor nieuwe perspectieven kan het een organisatie bieden? Journalist Niels Guns gaat erover in gesprek met ontwerpers, beleidsmakers, wetenschappers en experts uit het bedrijfsleven. Je vindt de podcast De Tekentafel op Spotify.
Strategische ondersteuning
Zonder sterke inhoud geen contentmarketing. Daarom vervullen we in dit project ook een strategische rol. Samen met onze coalitiepartners kijken we naar manieren om het designaanbod in de stad te vergroten, en de inzet van ontwerpkracht te stimuleren. Hiervoor ontwikkelden we onder andere een kansenlijst met daarin alle alle gebiedsontwikkelingen, plekken in de openbare ruimte waar mogelijk ruimte is voor designobjecten en interessante samenwerkingspartners. Het komende jaar gaan we hier concreet mee aan de slag.