Case

De Normaalste Zaak van Eindhoven

  • Campagne
  • Programmalijn inwoners
  • De vraag

    Hoe zorgen we dat Eindhovenaren vaker kiezen voor tweedehands of tweedekans?

  • Onze oplossing

    We zetten kringloopwinkels en Repair Cafés in de spotlights met een campagne en een pop-upwinkel in hartje stad.

Strategische lijn

Deze case past binnen onze strategische lijn: “Activeren van inwoners”.

Bekijk strategie

Spullen staan met stip op één als het gaat om de milieu-impact van de gemiddelde Nederlander. Nog boven autorijden, wonen, vlees eten en vliegen. We kopen wat af met z’n allen. Het goede nieuws is dat tweedehands kopen en spullen repareren langzaam maar zeker populairder wordt. Maar nog steeds koopt een groot deel van de Eindhovenaren (bijna) nooit iets tweedehands. Dat kan beter! Zeker in een stad met zoveel aanbod. Met De Normaalste Zaak van Eindhoven maken we kiezen voor tweedehands en tweedekans leuker, makkelijker én vanzelfsprekender.

De boodschap van De Normaalste Zaak van Eindhoven

Als je wilt dat iets gebeurt, moet je je gedragen alsof het al zover is. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat kiezen voor tweedehands of tweedekans de normaalste zaak van de wereld is. Dus zeker ook De Normaalste Zaak van Eindhoven, want duurzaamheid staat hier hoog in het vaandel. Zo kwamen we (met dank aan Megawatt) tot de naam voor onze campagne. Ons doel? Mensen inspireren dat tweedehands en tweedekans óók goede opties zijn. Omdat je iets unieks kunt vinden, spullen met een verhaal een tweede leven geeft, geld bespaart en bovenal duurzaam bezig bent.

Samenwerking met de Eindhovense kringloopwinkels en Repair Cafés

De Normaalste Zaak van Eindhoven is niet alleen een manifestatie van een duurzamere toekomst, het is ook een ode aan de vele kringloopwinkels, tweedehandszaken en Repair Cafés in de stad. Eindhoven staat bij kenners (terecht!) te boek als tweedehands-Walhalla, en met maar liefst acht Repair Cafés kun je in elke wijk je kapotte spullen voor een prikkie laten fiksen. We wilden geen campagne voor hen voeren, maar mét hen. Dus nodigden we samen met gemeente Eindhoven alle Repair Cafés en kringloopwinkels uit op het Stadhuis om met hen te praten over hun organisatie en uitdagingen. Samen bedachten we wat De Normaalste Zaak van Eindhoven voor campagne moest worden. Een positief, enthousiasmerend verhaal zonder wijzende vingertjes, waarbij we de kringloopwinkels en Repair Cafés van hun beste kant laten zien, zonder het mooier te maken dan het is.

20241009 Normaalste Zaak Max Kneefel YKV7023 medium
Campagnebeeld De Normaalste Zaak - Max Kneefel
20241009 Normaalste Zaak Max Kneefel YKV7743 medium
Campagnebeeld De Normaalste Zaak - Max Kneefel

De belangrijkste uitdagingen

Kringloopwinkels en Repair Cafés vind je veelal in de buitenwijken van Eindhoven, vaak weggestopt op industrieterreinen of in buurthuizen. Dat was dan ook de grootste vraag die we hoorden tijdens onze informatieavond: help ons om zichtbaarder te worden. Samen met de kringloopwinkels en Repair Cafés kozen we voor een focusdoelgroep van mensen tussen de 30 en 45. We definieerden deze groep als de gemakskoper: mensen die geen financiële drive hebben om tweedehands te kopen en volop bestellen bij sites als bol.com, Amazon en Zalando, het liefst met zo snel mogelijke bezorging.

Deze groep gemakskopers koopt sporadisch iets tweedehands online op Marktplaats of Vinted, maar is haast nooit in tweedehandswinkels te vinden. Wel gaan ze graag voor hun plezier een dagje winkelen, daar maken ze echt een uitje van. Kapotte spullen laten repareren is voor de gemakskoper ook verre van vanzelfsprekend: liever kopen ze snel iets nieuws. Daarentegen vindt deze groep duurzaamheid wel belangrijk, ze hebben alleen wat meer zetjes nodig om duurzamere keuzes te maken.

De beste kant van tweedehands en tweedekans in beeld

Het imago van kringloopwinkels onder mensen die er zelden komen is niet zo best. En dat is niet helemaal verrassend, want kringloopwinkels zitten meestal niet in de meest aansprekende panden en de inrichting is vaak druk, met van alles en nog wat door elkaar. Tegelijkertijd is dat de grote charme van deze plekken: je kunt er echt op schattenjacht. Daar wilden we mensen toe verleiden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want als je zocht op ‘kringloopwinkel Eindhoven’ via Google Afbeeldingen, dan vond je een hoop foto’s, maar weinig charme. Daarom stuurden we fotograaf Max Kneefel op pad om alle kringloopwinkels en Repair Cafés vast te leggen. Zo kregen ze allemaal authentieke, professionele beelden voor hun eigen website en socials.

20240926 Normaalste Zaak Wereldhuis Max Kneefel YKV2779 medium
Stichting Het Wereldhuis - Max Kneefel

De huisstijl

Voor de huisstijl vroegen we fffunction.studio om hulp. Onze vraag? Maak een huisstijl die past bij het knusse en (op een goede manier) kneuterige van kringloopwinkels en Repair Cafés, maar die ook fris en lekker Eindhovens is. Een huisstijl waarmee we campagne kunnen voeren vanuit De Normaalste Zaak, maar ook waar kringloopwinkels en Repair Cafés mee uit de voeten kunnen. Ze kozen voor modern donkerbruin en beige als basiskleuren, met kleurrijke accenten in blauw, roze en oranje. We vonden het belangrijk dat de huisstijl de meerwaarde van tweedehands en tweedekans goed uit zou drukken. Mensen kijken soms een beetje neer op iets repareren of iets tweedehands kopen, terwijl je daarmee bijzondere dingen een tweede leven geeft. Het beeldconcept dat fffunction.studio hiervoor bedacht is ‘om in te lijsten’. Met lijsten als kaders geven ze de beelden subtiel extra waarde mee. Voor de campagnebeelden legde Max Kneefel echte Eindhovenaren vast, die kringloopwinkels en Repair Cafés een warm hart toe dragen.

DNZ identity collage v01
Huisstijl door fffunction.studio

Pop-up in Stadsstudio in De Heuvel

Al snel kwamen we tot het idee van een pop-upwinkel in hartje stad om het mooie aanbod van de kringloopwinkels en Repair Cafés naar het winkelende publiek in het stadscentrum toe te brengen. Een laagdrempelige manier voor onze gemakskoper om kennis te maken met tweedehands en tweedekans, in de hoop dat ze enthousiast raken en in de toekomst vaker naar een kringloopwinkel of Repair Café gaan. Tijdens de Klimaatweek opende pop-upwinkel De Normaalste Zaak van Eindhoven vier dagen lang zijn deuren in de Stadsstudio, een ruimte waar maatschappelijke initiatieven gratis gebruik van mogen maken. We richtten de winkel samen met de kringloopwinkels in en maakten er met stickers en posters helemaal ‘De Normaalste Zaak van Eindhoven’ van.

Elke dag volle bak

In de pop-up vonden bezoekers tweedehands kleding, woonaccessoires, sieraden, serviesgoed, platen, boeken en nog veel meer. De kringloopwinkels doneerden deze spullen en de opbrengst ging rechtstreeks naar Stichting Speelcadeau, een speelgoedbank voor kinderen in de regio. Dankzij ‘gedoneerd door’-kaartjes konden bezoekers zien van welke kringloop elk item kwam. En de enthousiaste vrijwilligers deelden het verhaal van hun winkels. Veel bezoekers waren benieuwd naar het initiatief en gingen zelf het gesprek aan om meer te leren over de kringloopwinkels en Repair Cafés.

In totaal hebben we € 2.445 opgehaald voor Stichting Speelcadeau. Exacte bezoekersaantallen hebben we niet, maar als je bedenkt dat de gemiddelde prijs zo rond de €3 lag, dan kun je je wel voorstellen hoe druk het was. Dat was uiteraard niet geheel toevallig: we hebben uitgebreid geadverteerd op schermen in de stad en via socialmedia. De nieuwigheid van de pop-up en de inzet van een promokar met promoteam van De Reuringdienst gaven nog een extra zetje, waardoor het elke dag volle bak was.

De Normaalste Zaak van Eindhoven opening Max Kneefel YKV3999 medium
Pop-up De Normaalste Zaak van Eindhoven in de Stadsstudio, met voor de deur de kar van De Reuringdienst - Max Kneefel

Repair Cafés & upcycling

De Repair Cafés lieten in de pop-up zien hoe je huishoudelijke apparaten repareert. Ze hebben in totaal zo’n zes kratten vol kapotte spullen van de kringloopwinkels gered van de milieustraat. En mooie samenwerking die waarschijnlijk een vervolg krijgt. De Repair Cafés zitten namelijk vaak verlegen om ruimte, en diverse kringloopwinkels hebben aangeboden dat ze bij hen een reparatiehoekje kunnen krijgen. Een onverwachte bijvangst van het samenbrengen van de kringloopwinkels en Repair Cafés.

Daarnaast waren er diverse upcycle-demonstraties waarin experts lieten zien hoe je spullen een tweede leven geeft. Bij de mini-workshop van Emmaus konden mensen kerstversiering maken van ‘troep’, en New Order of Fashion pimpte kleding, tassen en petten van bezoekers met vibes-patches om ze weer als nieuw te laten voelen. Mensen konden ook hun kersverse aankopen van wat inwonerstrots laten voorzien.

De Normaalste Zaak van Eindhoven opening Max Kneefel YKV4159 medium
New Order of Fashion tijdens de pop-up - Max Kneefel
De Normaalste Zaak van Eindhoven opening Max Kneefel YKV3633 medium
Repair Cafés tijdens de pop-up - Max Kneefel

Tweedehands en tweedekans op de kaart

De pop-up was er maar vier dagen, dus om bezoekers en Eindhovenaren blijvend te verleiden om eens een kringloopwinkel of Repair Café te bezoeken, ontwikkelden we een promowebsite én een interactieve kaart. Hierop vind je een route langs alle kringloopwinkels, tweedehandszaken en Repair Cafés. Handig voor mensen die een tweedehandszaak of Repair Café bij hen in de buurt willen zoeken, maar ook voor kringloopfanaten die zoveel mogelijk winkels op een dag willen afgaan. In een maand tijd is de route door 7.500 unieke gebruikers bezocht. We blijven de route promoten via advertenties en thisiseindhoven.com.

Welkom bij De Normaalste Zaak van Eindhoven

Om te zorgen dat de bezoekerservaring bij de kringloopwinkels en Repair Cafés helemaal aansluit op de campagne, ontwikkelden we voor hen een campagnepakket. Met raamstickers, banners, posters en baliebordjes konden ze hun zaak omtoveren tot De Normaalste Zaak van Eindhoven. Omdat we in de feestdagenperiode campagne voerden, gaven we alle kringloopwinkels ook een rol kraftpapier en cadeaustickers en -kaartjes van De Normaalste Zaak van Eindhoven. Daarnaast gaven we de kringloopwinkels een socialmediatoolkit met afbeeldingen, foto’s en voorbeeldberichten. Zo vergrootten we het bereik van De Normaalste Zaak van Eindhoven nog meer.

Zichtbaarheid in de stad

Van 9 november tot en met 5 december schitterden er campagnebeelden op de buitenschermen in de stad: zo konden mensen er écht niet omheen. Onze slogans speelden in op de belangrijkste aspecten van tweedehands en tweedekans: ‘Het beste cadeau kent een verhaal’, ‘Tweedehands speelt net zo goed’, ‘Gun je oude spullen een nieuw avontuur’ en ‘Spullen die iets mankeren, laten we repareren’. Het viel op: veel bezoekers van de pop-up gaven aan dat ze de campagnebeelden overal in de stad hadden gezien.

De Normaalste Zaak van Eindhoven opening Max Kneefel YKV4316 medium
De Normaalste Zaak van Eindhoven opening Max Kneefel YKV4502 medium
    Zichtbaarheid in de stad - Max Kneefel

Hoe nu verder?

Het mag duidelijk zijn, tweedehands en tweedekans is de Normaalste Zaak van Eindhoven. Wij zijn erg enthousiast over het resultaat en zien kansen om volgend jaar meer duurzame initiatieven onder de campagne te scharen. Heb je suggesties? Neem gerust contact met ons op!

De credits op een rij

Om te zorgen voor nog meer impact en slagkracht, vroegen we de gemeente Eindhoven om mee te doen met onze campagne. Zij hebben met veel enthousiasme bijgedragen aan dit project, onder andere door de contacten met de kringloopwinkels en Repair Cafés te leggen en te helpen met de pop-up. Megawatt werkte het concept voor De Normaalste Zaak voor ons uit. Daarna ontwikkelde fffunction.studio de huisstijl. Max Kneefel maakte foto’s van alle kringloopwinkels en Repair Cafés, en verzorgde de campagnebeelden. De Reuringdienst bouwde voor ons een geweldige promokar om aandacht te vragen voor de pop-up. Maar de meeste credits gaan naar de kringloopwinkels en Repair Cafés. Zij hebben ontzettend veel tijd, energie en mankracht in deze campagne gestoken.