Buurtbistro Schil & Stronk
- Campagne
-
De vraag
Hoe bereiken we 50% van de inwoners en zorgen we dat 10% van hen aan de slag gaat met het verduurzamen van zijn of haar leefomgeving?
-
Onze oplossing
Door Eindhovenaren aan elkaar te verbinden en invloed te geven op de verduurzaming van hun leefomgeving, willen we het gevoel van trots verhogen. Hiermee positioneren we Eindhoven als stad met een menselijke maat, die haar inwoners onderdeel maakt van stedelijke ontwikkelingen.
In cijfers
- 34 kilo voedselverspilling per persoon per jaar
- 9% van al ons voedsel
- 120 euro aan boodschappen de afvalbak in
Strategische lijn
Deze case past binnen onze strategische lijn: “Activeren van inwoners”.
Bekijk strategieEindhoven is een stad waar iedereen zich thuis moet kunnen voelen. Waar inwoners betrokken zijn bij de unieke energie van de stad en als enthousiaste ambassadeurs de verhalen verspreiden. Dat hangt samen met ons hogere doel: Eindhoven als meest menselijke innovatieve stad. Een ambitieus streven waar wij graag onze bijdrage aan leveren.
Duurzaamheid en sociale cohesie
Ons doel voor inwoners is dat wij in 2025 minimaal 50 procent van de Eindhovenaren hebben bereikt en 10 procent daarvan actief betrokken is bij het verduurzamen van hun leefomgeving. Om dit doel te bereiken, zochten wij in 2022 de samenwerking op met de social designers van Studio Sociaal Centraal. Samen met hen zijn we het domein ‘duurzaamheid’ verder gaan verkennen. Wat leeft er bij inwoners op dit vlak? Welke initiatieven zijn er al in de stad? En zijn er mooie projecten buiten Eindhoven waar we van kunnen leren? Aan het einde van 2022 kwamen we hierdoor tot een focus voor ons doelgroepproject. We richten ons op het snijvlak van sociale cohesie en voedselverspilling.
Voedselverspilling in Nederland
Volgens cijfers van Milieu Centraal verdwijnt er elk jaar zo’n 9 procent van ons voedsel ongebruikt in de afvalbak: ruim 34 kilo voedsel per persoon per jaar, wat neerkomt op zo’n 120 euro die we zó de prullenbak in kieperen. Alle Nederlanders samen verspillen daarmee 590 miljoen kilo goed voedsel. Dat zijn duizenden vuilniswagens vol! Een derde van de wereldwijde broeikasgasuitstoot komt uit onze voedselketens. Daarmee is het terugdringen van voedselverspilling een belangrijk speerpunt in verduurzaming.
Dat is op zich al reden genoeg om hierop in te zetten, maar wat voor ons ook meespeelt, is dat de kosten van levensmiddelen door de inflatie enorm zijn gestegen. Voor veel mensen zijn boodschappen een (te) grote kostenpost geworden. Minder eten verspillen, betekent ook dat men minder eten hoeft te kopen. Tot slot is eten een perfect middel om sociale cohesie te vergroten. Lekker eten spreekt iedereen aan, brengt mensen samen en overbrugt culturen.
Buurtbistro Schil & Stronk
Samen met Studio Sociaal Centraal ontwikkelden we het concept ‘Buurtbistro Schil & Stronk’, vernoemd naar de eetbare delen van groenten die mensen vaak weggooien. Het zogeheten snijverlies. fffunction.studio ontwikkelde de campagnestijl. We werken daarnaast nauw samen met wijEindhoven, die ons helpen met hun netwerk in de stad.
Bij de reizende Buurtbistro Schil & Stronk leren mensen samen met hun buurtgenoten hoe ze het maximale uit eten halen. Bijvoorbeeld hoe je de stronk van een broccoli kan bereiden, of hoe je spinazie zo bewaart dat je niet de halve zak weg hoeft te gooien. Met Schil & Stronk leren deelnemers niet alleen hoe je minder verspilt, maar ook hun buren beter kennen. Win-win!
Buurtbistro Schil & Stronk bezocht in april en mei de buurt Hagenkamp. Op het programma stonden een snijverliesworkshop en een heerlijke culinaire buurtlunch. Aan de snijverliesworkshop deden 10 huishoudens mee. Voor de lunch waren 45 mensen uitgenodigd. Chefkok Manfred Albrecht van Bij Albrecht verzorgde de workshop en de lunch.
Deze eerste editie van de buurtbistro was een pilot. Ons uiteindelijke doel is met een soort blauwdruk te komen voor het programma van Buurtbistro Schil & Stronk. Zo kunnen buurtverenigingen, kookclubs en andere enthousiastelingen zelf hun eigen buurtbistro organiseren. Het is daarmee een cadeau aan de stad en haar inwoners.